De jonge Nederlandse ondernemers Valerie Hirschhauser en David Kellerman zijn door hun theebedrijf ‘Frank About Tea’ op de 30-under-30-lijst van zakenblad Forbes gekomen. Een flinke opsteker, maar het is maar de vraag of ze bij de prijsuitreiking kunnen zijn.
Hirschhauser en Kellerman begonnen anderhalf jaar geleden hun bedrijf. Het idee: klanten voorzien van betere thee dan ze nu kunnen kopen, met een extreem korte handelsketen. Aan de andere kant zouden de boeren dan een eerlijker prijs krijgen, omdat er minder schakels in de keten zitten.
Van 80 naar 3000 klanten
Klanten kunnen een thee-abonnement afsluiten, waardoor de thee met een beetje geluk binnen een maand na het plukken thuisbezorgd wordt. Volgens Frank About Tea is ‘de thee daardoor een stuk lekkerder’.
Hoewel veel mensen vooral lang houdbare thee uit de supermarkt drinken, bevestigt theesommelier Mariëlla Erkens dat voor veel theesoorten inderdaad geldt: hoe verser hoe beter.
Eind 2016 spraken we Kellerman al, toen had zijn bedrijf 80 klanten. Inmiddels zijn dat er 3000, vertelt hij, maar toch gaat het roer om. Frank About Tea moet ‘scherp de competitie aangaan met bestaande theemerken’, aldus de ondernemer. Daarvoor is de onlinedienst waarmee vooral zakelijke klanten thee bestellen niet voldoende.
Van website naar de supermarkt
Daarom gaan de ondernemers in gesprek met retailers, Kellerman denkt aan ecosupermarkten als Ecoplaza en Marqt. Binnen een jaar wil hij daar ook zijn thee verkopen.
Kellerman geeft toe dat hij daarmee afwijkt van het idee om de handelsketen zo kort mogelijk te houden, maar dat neemt hij op de koop toe. “Je wordt realistischer naarmate je langer onderneemt”, zegt hij. Frank About Tea richt zich op mensen die van thee houden maar niet op de echte liefhebbers. Om die mensen te bereiken, moeten ze de markt vergroten, legt hij uit.
En er is meer veranderd in de strategie sinds 2016. Zo staan de plannen om ook chocolade en koffie te leveren in de ijskast en het bedrijf heeft definitief afgezien van een eigen productiefaciliteit in Afrika. Door de andere ambities te laten varen kan het bedrijf zich beter focussen op de verkoop van thee.
Bron: RTLZ.nl
forbes, frank about tea, ondernemen
Comments RSS Feed